Kollektivtrafik här och där, hit och dit

DN rapporterar:SL höjer priset på månadskort

Här i vår kungliga huvudstad kostar ett länstäckande 30-dagarskort för resande med pendeltåg, buss eller tunnelbana 620 kr.

Ett länstäckande 30-dagarskort i Norrbotten kostar 1600 kronor. Då kan man åka från Luleå till Kiruna till Haparanda till Kalix om man vill. Norrbotten är ett STORT län. Men jag lovar er, det är inte några halvtimmestrafik på de busslinjerna.

Men vem bryr sig om hela länet? Ok. Vi tittar på Luleå stad. 485kr per månad. Luleå är rätt litet. I alla fall om man jämför med vad man får för 620 kronor i Stockholm. (Ett helt län, tiominuterstrafik på tunnelbanan, djurgårdsfärjan soliga dagar i maj och buss ända ut till Gålö en midsommarafton)

Ett länstäckande 30-dagarskort i Skåne kostar 890 kr. (Ja, vad stod det nu i Metro, det skulle bli 900 kronor här i Stockholm..?)

Ett länstäckande 30-dagarskort i Västra Götaland, alltså det län Göteborg ligger i kostar 1200 kronor. 515 kronor räcker till om man bara vill hålla sig inom Göteborgs kommun. (Den är rätt liten den också, och då gäller kortet inte nattetid. Det gäller för övrigt natt-trafiken i Luleå också)

Kort sagt.
Vi i SL-Land har varit ganska bortskämda.

  • Z

    Så. Nu länkar min blogg till dig 🙂
    Ja, SL-korten är generösa. Kommer ihåg för några år sedan då jag badade på Värmdö. Det stod Stockholm 42 km, på en skylt, och mitt SL-helgkort gällde. Juste.

    Här i Skåne väntar jag på billiga sommarkorten (15 juni-15 augusti), för att kunna hälsa på vänner o bekanta i Trelleborg & Helsingborg & Landskrona & Bromölla etc… samt “mina” nunnor: benediktinklostret i Tomelilla

  • J

    men det handlar väl om att man ska uppmuntra kollektivtrafik vilket antagligen står sist på moderaternas agenda (backade av motormännen-lobbyn).

    håller man priset lågt kommer fler åka kollektivt. höjer man priset (och framförallt – delar upp resorna i zoner där de som reser längst betalar mest) så slår man bara mot de människor som bor i förorten och måste resa längst. de människor som redan har minst pengar.

    det är ju förstås väldigt ödmjukt av dig att tycka att du är bortskämd och villig att betala mer.

    men det hjälper fortfarande inte människor som får än mindre i kassan efter en höjning.

    ödmjukare är ju att gå med på en skattehöjning som kan finansiera kollektivtrafiken.

  • Ms Garbo

    J

    Mindre i plånboken har de som lever på andra orter i Sverige länge haft, om de åkt kollektivt, jämfört med oss SL-trafikanter.

    Det är klart att det är surt att betala en tredjedel mer, självklart är det så, men jag tycker mig inte ha mandat att gnälla, när jag jämför med hur det är på andra platser.

    Det kostar att bedriva bra kollektivtrafik och jag har inte tagit ställning till vad som är bäst: skattehöjning eller taxehöjning.

    Jag håller med dig om att det finns fler skäl till att hålla kollektivtrafiken så billig som möjligt, ett är miljöaspekten. För mig får man gärna gärna gärna använda biltullar till att inte bara bygga bättre och fler vägar utan också förbättra kollektivtrafiken.

    Jag hoppas sannerligen att man inte inför ett zon-system. Jag tror, som du, att det vore förödande för de som bor i förortskommunerna och som kanske faktiskt inte har råd att ha köra bil.

  • nynaeve

    Jag önskar att jag kunde tycka som du, men med tanke på att min budget krymper märkbart till hösten är det inte så lätt. Att betala 900kr för att få trängas med stinkande människor och lyssna på deras privata samtal eller dåliga musiksmak? Inte riktigt prisvärt…

  • Ms Garbo

    Well, det är tur – inte bara för den sakens skull – att du inte bor i Göteborg, då hade du betalat 1200 för samma sak – eller så hade du och lvx:en kanske haft varsin bil (och det är ju inte heller gratis)

    (Dessutom hade vi ju träffats alldeles för sällan då!)