Konstigt

Någon i min forna hemstad Luleå måste få hjälp.
För hur tänker man när man bjuder in Stein Henningsen för att få konstbiennalen invigd?
Många gånger har jag gått i parken där i Luleå och tittat på konstig konst. Ibland rolig konst, då och då vacker, ofta tankeväckande.

Ett år hade någon hängt upp massor av rosa, gröna och vita skor i ett stort träd. Sånt får mig att tänka och undra, och det är väl säkert en poäng med det.

Ett år stod en lokalbuss parkerad, halvvägs ner i en fontän, med hela taket fullt av blommor.

Men nu. Nu har någon fått en hjärnblödning, för istället för snedseglande bussar eller gåtfullt blåmålade granitblock i skogsmiljö så bjuder man in… ja… Är det KONST att (inte få) krossa fårskallar??

DN: “Fredskonstnär polisanmäld för våld”

Aftonbladet:Norsk konstnär till attack mot väktare

Nu är jag ju bara en vanlig medborgare, utan akademisk grad från konstfack, men nog är det här mer konstigt än konst??

Är det en poäng för konstnärer att göra konstiga saker som inte är konst? I tyskland var det ju någon galning som ställde ut likdelar, och för inte så länge sedan stod en annan märklig människanorrlandsoperans scen och kissade. (Om det skriver Drottningen roligt här och här.)

Märkligt.
Undrar om han Henningsen fått sitt meddelande framfört, och om världen förstod det, nu efter allt spektakel kring de där fårskallarna.
(Han är tydligen en etablerad och erkänd fotograf – litar han inte till devisen: En bild säger mer än tusen ord?)
Det känns på något sätt som om han skriker så högt att ingen hör.

Men lammen är tysta, det är en sak som är säker.

.

  • lux

    “I tyskland var det ju någon galning som ställde ut likdelar”
    Nja. Jag var och såg den där utställningen, som var alldeles utmärkt. Det var preparat som var konserverade på ett särskilt sätt och man fick en fantastisk möjlighet att se människokroppen. Det hela var snyggt och intressant. Att kvällstidingarna i Sverige valde att blåsa upp det med en rätt bisarr vinkling är en helt annan fråga. Det var i huvudsak religiösa moralpaniker som härjade.

    Pinkmänniskan däremot var ju ett stolpskott av sällan skådat slag – men nog fick hon en reaktion på sitt “verk” 🙂

  • Ms Garbo

    Kvällspress är ju inte kvällspress utan anledning… (Ibland slår mig tanken: Vilken tur att vi har dem så vi har något enkelt att förfasa oss över!)

    Gällande han i Luleå, som inte fick krossa fårskallar som fredsfrämjande performance utan istället kom i bråk med någon väktare… När tar en “performance” slut? Ingick bråket med väktaren i själva konstverket? Hur vet man när det börjar och tar slut? Hur definierar man konstverket (som ska skildra något, väcka något, kontrastera mot något) från verkligheten, det vanliga skeendet, som konsten reagerar på?