Om två speciella onsdagar

Man kan tycka att det är en liten skitdetalj.
Man kan ha helt rätt i det.
För det är en liten skitdetalj.

Askonsdag.
Dymmelonsdag.

Inga viktiga helgdagar. Inget vi bryr oss om till vardags.
Inte i en tid när Långfredagen är som vilken annan dag som helst.
När jag var barn [insert knarrig röst] var allt stängt på långfredag.
Allt.
Det var dokumentärer om arkitekturen på skogskyrkogården på TV, och möjligtvis någon konsert från Berwaldhallen.
Biografer, teatrar, affärer.
Allt stängt.
Det här var före 7Eleven och dygnetruntöppna pressbyråer.

Men jag blir lite irriterad när jag läser i faktarutan i anslutning till DNs artikel om fasta.
Meningen med faktarutor är ju att de ska innehålla fakta.
Vara rätt

Askonsdag och långfredag är de strängaste fastedagarna, eftersom Jesus förråddes av Judas Iskariot på onsdagen och korsfästes på fredagen.

Askonsdagen är alltså den dagen som följer fettisdagen och alltså inleder fastan.
Onsdagen i stilla veckan kallas dymmelonsdagen.

Jag frågade runt lite bland människor omkring mig.
Många hade varken hört talas om den ena eller andra.
Det förstår jag, det här är verkligen ingen viktig fråga, inget att bli upprörd över.

Men det är ganska intressant ändå.

Särskilt med tanke på att det rör den religion och kultur som majoriteten av oss är sprungen ur.
Vi lever i en kristen kultur (oavsett om man är religiös eller inte!) och om vi inte har koll på vår egen historia, våra traditioner och vår kultur är det mycket begärt att vi ska ha koll på kulturer, religioner, traditioner som är mer främmande för oss.

Har du koll på skillnaden mellan Shia- och Sunnimuslimer eller känner du till historien omAbraham, Hagar och brödernaIsmael och Isak?
Oavsett om du, jag eller tjejen i kassan på Ica är utövande kristna, agnostiker, ateister, sekulariserade muslimer eller buddhister så är de här historierna, traditionerna en del av vårt kulturarv, något som färgar oss, våra traditioner och tankemönster och därför är det viktigt att ha kunskap om vad som är vad, och hur saker och ting hänger ihop.
Kunskap är en vaccination mot bigotteri och radikalism.
Sen måste kunskap inte självklart komma från skolor och kursplaner. Den kan likväl komma från en amerikansk tv-serie.
Antagligen var det rätt många amerikaner (och svenskar!) som förvånat lyfte på ögonbrynen när Josh och Dr Bartlet håller sin föreläsning för en grupp studenter.

Så tillbaks till askonsdagen och dymmelonsdagen.

Det pratas om att man ska förändra religionsundervisningen här hemma i Sverige.
Kristendomen ska bli mindre viktig. I nästa andetag hör jag ungefär samma visa om historieundervisningen: man ska
sluta undervisa om antiken och medeltiden i skolan.Sverige börjar med andra ord med Gustav Vasa. Inga romerska kejsare. Inga grekiska gudar. Ingen Birger Jarl, ingen Heliga Birgitta. Ingen Dackefejd, inget gästabud i Nyköping. Vi stryker alltihop.

Tillsammans är det här ett angrepp mot den svenska kulturhistorien, och våra barns möjlighet att få tillgång till den.

För hur ska man kunna känna igen det som är likt i det främmande om man inte har något att jämföra med?
Hur ska vi kunna se alla likheter mellan Islam och vår kristna kultur om vi inte ens känner igen vår egen?

Hur ska vi kunna förhindra svartvitt tänkande, kategoriska uttalanden där ordet “muslim” betyder “terrorist” om vi faktiskt inte kan något om varken islam, kristendom eller vilka strukturer i ett samhälle som gynnar respektive missgynnar terrorism och sekterism?

Så.
Lite viktigt är det ändå med en sån liten skitsak som skillnaden mellan Askonsdagen och Dymmelonsdagen.

  • http://aelvan.wordpress.com Älvan

    Ja, för en gångs skull har vi ungefär samma uppfattning när det gäller religion. Det är viktigt att veta. Nu är ju jag väldigt intresserad av både religion och historia. Och religionsintresset gör att jag kan mycket även om kristendomen, trots att jag avsagt mig den, något som många blir förvånade över (kunskapen alltså). Man måste ju veta vad det är man tackar nej till!

    Religionsundervisning i skolan är viktigt. Att kristendom ska bli mindre viktigt kan jag dock se en poäng i så länge det inte innebär att man minskar ner på undervisningstiden. Som det ser ut idag ses kristendomen som norm och resten av religionerna behandlas med ena handen och ofta felaktigt. Förhoppningsvis har det blivit bättre på de tio år som gått sedan jag gick i gymnasiet, men man ska inte vara alltför säker.

  • mcsarcne

    Shit?! Är vi överens!?

    😉

    Jag är ju rädd att det helt enkelt är ett sätt att minska på religionsundervisningen överhuvudtaget.
    Det behövs mer undervisning i religion, inte mindre.
    Jag tycker inte att man ska minska på undervisningen om kristendom, just för att vårt samhälle är genomsyrat av traditioner som är sprungna ur kristendomen.
    Däremot behöver man absolut mer och bättre undervisning om andra religioner (och då inte bara islam)

    Jag tror också att det vore klokt att prata mer om vad religion är, livsåskådning: vad är tro, och varför? Det är klokt att både ifrågasätta ett religiöst tänkande och ett sekulärt.

    Allt för att främja en vidsynt människosyn och ett mer tolerant samhälle.

  • Besökaren

    Till att börja med: Världen idag är en tidning/hemsida som jag ur trovärdighets- och neutralitetssynpunkt jämställer med typ Info88 eller Norrskensflamman. Det som står där är förvridet av en skräckspegel.

    Men till saken: Att skala bort kunskaper är rena tokerierna, oavsett om det gäller historia eller religion. Vi har upplevt kristet styre (det var trevligaste formuleringen jag kan komma på) under 1 000 år och det har naturligtvis satt sina, tämligen djupa, spår. Självklart bör det ingå i varje svensks allmänbildning vad kristendomens principer är. Däremot bör detta göras neutralt och inte, som vissa kristna företrädare gärna skulle vilja, göra kristendomen till någon sorts etisk måttstock. Men för att kunna bilda sig en egen uppfattning i religiösa och filosofiska frågor bör man kunna en del om vad som står i Bibeln, hur det tillämpats och hur det tillämpas nu (och hur man försöker slingra sig undan det som man uppfattar som obehagligt idag). På samma sätt bör man undervisa om skillnaden mellan shia och sunni (även om många nog shiiter i det…ursäkta), och så vidare. Så jo, jag håller med Älvan ovan, underligt nog är vi överens i en fråga som rör religion 😀

  • http://aelvan.wordpress.com Älvan

    Förresten – om man slutade undervisa om medeltiden i skolan och dessutom gick ut med att man gjorde det så skulle folk kanske fatta att (den svenska!) medeltiden tog slut iom Gustav Vasa och därmed inte säga stolligheter som att semlan funnits sedan medeltiden och samtidigt tala om att det äldsta belägget för semlor är från 1600-talet.